Pages

Monday, October 15, 2012

KEESAAN (AHDIYYAT)




Hakikat perkataan ialah 'Alif, hakikat Alif ialah noktah, hakikat noktah ialah dakwat.Hakikat dakwat ialah cecair,hakikat cecair ialah debu-debuan (atom-atom). Debu-debuan ialah unsur dan hakikat unsur ialah Cahaya Allah.
Gelap ialah cahaya Zat,dalam gelap itu ialah "Air Kehidupan",jika anda lihat dakwat,huruf hilang,dan jika anda lihat huruf dakwat hilang.
Zat ternyata dengan dua kesempurnaanNya,iaitu zat ternampak pada anda dengan JamalNya (keindahanNya) dan JalalNya (keagunganNya).Jika ia tidak menampakkan diriNya pada anda, di mana lagi ia akan menampakkan diriNya?
Jika anda berkehendakkan bayanganNya,lihatlah muka manusia.
Lihat di situ Zat Allah dengan terang dalam senyumanNya.


9 comments:

  1. Allah hu robbi... Nur kita ni terlalu kerdil. Muhasabah diri kakak Nur...

    ReplyDelete
  2. melihat keindahan ciptaan Allah S.W.T memang sesuai untuk ketenangan diri ini...

    ReplyDelete
  3. di situlah ketenangan jiwa akan muncul bila kita sentiasa dekat dengan Sang Pencipta..

    ReplyDelete
  4. Bila Queen stress.. wajah anak dan wajah suami lah yg selalu menjadi penenang hati.. Betapa indahnya ciptaan Allah SWT..

    ReplyDelete
  5. Sungguh benar tu, betapa besar keagungan Allah swt kan

    ReplyDelete
  6. salam kenal. singgah terus follow. jom tukar link, citer dan pendapat. kalu tak keberatan, moh singgah umh saya plakss... hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)