Pages

Wednesday, October 3, 2012

Cream puff



Masak air dengan butter hingga mendidih,butter lebih kurang 150gm dan dua cawan air
masukan tepung juga dua cawan setengah, 1 sudu kecil baking powder,lima biji telur kacau seperti gambar di atas sejukan.bila memukul,harus mengunakan mesin pengisar supaya nampak licin gitu adunannya.

masukan ke dalam piping bag dengan nozzle
hasilnya,kalau tak ada nozzle ,bentuk bulat pun ok..
bila dah masak,sejukan dan belah di tengah-tengah siap untuk di masukan intinya.bila mana anda membelah,pasti ada rongga yang kosong tak payah nak korek-korek lagi.
Krim Kastad

3 biji telur
115 gm gula
3 sudu besar tepung gandum
1 sudu kecil tepung kastad
225 ml susu cair (sejat)
225 ml air (didihkan bersama susu sejat)
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu kecil mentega
1 sudu kecil esen vanilla

10 comments:

  1. dah bace entry ni mlm td.tp knp pagi ni br kuar kat dashboard??

    ReplyDelete
  2. MAY -kak terlebih rajin may..

    ReplyDelete
  3. sy suka mkn tp ada kalanya krim kastad tu keras..mati selera ;-)

    ReplyDelete
  4. Ohh... barulah kakak tahu macamana nak buat. Ini favourite kakak. Selalu kakak beli di season aje Nor. Terima kasih sebab betul-betul baru kakak tahu tak susah...

    ReplyDelete
  5. KhaiRin : anies -mungkin terlebih kastadlah tu anies.lps ni boleh buat sendiri ye anies..kalau nak memukul tepung dgn telur eloklah mengunakan pengisar kek ye anis..guna senduk tak cantiklah nanti.tak licin.

    ReplyDelete
  6. Kakzakie-sama mcm anak2 k,nor mmg suka sgt..lps satu,satu..habis bakar habislah cream puffnya..

    kalau nak memukul tepung dgn telur eloklah mengunakan pengisar kek ye kak..guna senduk tak cantiklah nanti.tak licin.

    ReplyDelete
  7. aduh, bila la berani nak try nih... tengok video joy hr tu mcm senang...

    ReplyDelete
  8. wah...macam tu ke buatnya...ketaralah ndak pernah gi dapur...hehehe

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)