Pages

Monday, July 23, 2012

puasa dulu-dulu


assalamualaikum

masa dulu-dulu bila bulan puasa , petang-petang akan ada orang jual air batu keliling kampung dengan basikal. air batu diletak dalam tong kayu.lepas tu dilumur dengan  hampas padi bila kita nak beli, penjual akan potong dengan gergaji.bila penjual lalu aje belum sampai rumah kita,berkejar ke rumah sebelah,yalah takut habis..


Bila kita dah beli, takut cair, kita akan lumur air batu dengan hampas padi dan balut dengan kertas surat khabar . Terpaksa beli awal-awal kalau tidak tak dapat.boleh kata satu kampung pakat beli ais batu..maklum saja dulu-dulu mana ada peti sejuk.tapi sekarang saya berbuka dengan air masak dan tiga biji kurma,bila berbuka tak minum ais,boleh lemah lutut di buatnya.
Bayangkan betapa susah nya orang dulu-dulu nak berbuka dengan air batu.

satu lagi kalau nak cari lauk,pakat-pakat menjala,selalunya pagi-pagi dah menjala,masa tu ikan pun tidur lagi.

 google
 ikan sepat, lauk yang mesti ada,baru-baru ini ada juga saya merasa hasil buah tangan mak pcl...tapi ikan yang di keringkan,ikan sepat masin.
bila nak kukur kelapa,nak kena guna benda ni...aduh tak pandai saya.

p/s betapa susahnya orang dulu-dulu


13 comments:

  1. salam kak

    jannah nak minta alamat akk leh? nak jempot akk and family :) emailkat cikjannah@gmail.com ye kak. terima kasih ;)

    ReplyDelete
  2. SY TAK SMPT PGLMN TU..CUME SMPT PNGLMN DGN DPUR KAYU LA BILE BLK KG..MASAK PKI DPAUR KAYU.HEHE.PENUH ASAP KAT DAPUR...PASTU AMBIK GUNTING YG PJG MUNCUNG TU UTK BETULKAN KAYU API BAWAH PERIUK..AIR PUN RASA LAIN BILE MINUM.ADA RASA HABUK SIKIT..HEHE

    ReplyDelete
  3. ais batu 2 x penah tau lg tp kalo ikan2 2 tau sbb abg2 masih bercerita smpai skrg n mak ida sllu buat ikan kering sepat kalo dh dtg musim..hehe :)

    ReplyDelete
  4. kak..masa sy kecik2 dulu sempat lagi beli ais yang potong dgn gergaji tu & balut dgn surat khabar.guna kukur kelapa yg kita duk atas tu pun sy sempat guna.masa kecik2 sy suka mencuba & tolong mak kukurkan kelapa guna kukur camtu..teringat masa susah camtu dulu..zaman la ni beli kat kedai jer kelapa, tak kukur sendiri dah..

    ReplyDelete
  5. Benar dulu tak sama sekarang. Anak-anak sekarang tak tahu betapa hidup dulu amat perit apa lagi macam kakak nie keluarga miskin..

    ReplyDelete
  6. Mengingat kenangan lalu memang indah, rupa-rupanya sama cerita beli air batu K.Nor ini dgn apa yang saya dan adik2 saya alami di selatan tanah air ini.

    Bertuahnya anak-anak kita skrg ya.

    ReplyDelete
  7. masa mak anak dara dulu.. mak plg terror kukur kelapa mcm tu.. tp skrg nak suruh mak duduk atas bangku kukur tu pun dah tak muat rasanya hehehehe

    ReplyDelete
  8. yelah, terkenang saya zaman kanak2 dulu.. lihat betapa susah payahnya ibu bapa kita untuk memri makan dan minum pada kita... sugguh indah memori ramadhan zaman kanak2..

    ReplyDelete
  9. ais batu tu sya pun alami gak dulu k.nor. zaman 80an... kukur kelapa tu pun merasa gak sya kukur kelapa guna yg di atas. hihihi

    ReplyDelete
  10. ais batu tu saya tak merasa tapi kalau kukur kelapa tu memang sayalah yg akan ikat kontrak dengan emak terutama bila tang nak raya kena buat kerisek..daripada bab mengukur kelapa sampailah bab menyangai kelapa hingga kecoklatan sampai ke menumbuk hingga keluar minyak..hehehehe...seronok :-)

    ReplyDelete
  11. saya pernah guna kukur tu kak....pas rosak upah mesin kt kedai...sekarang ada mesin kelapa sndiri

    ReplyDelete
  12. senang je gune kukuran tu. best. :)

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)