Pages

Sunday, February 26, 2012

Yang mana satu??

Assalamualaikum.

Apa sarapan kita hari ini ye..?nak pilih yang sehat atau sebaliknya..pilihan atas kita.
Biasa makan roti biji matahari? Sesuai sangat pada sesiapa yang mengamalkan diet.


Pengambilan nasi sebagai makanan ruji boleh diganti dengan roti gandum kerana roti mempunyai kelebihannya yang tersendiri.
Selain kaya dengan vitamin B kompleks, roti gandum yang dihasilkan daripada bijian penuh  yang belum diproses juga kaya dengan serat, vitamin E, zat besi, zink, asid folat dan anti oksidan.
Kandungan karbohidrat kompleks di dalam roti mampu memberikan rasa kenyang yang lebih lama.

Adakah pilihan kita nasi lemak?

 Makan nasi lemak berlauk sambal udang,atau sambal sotong,memerlukan kita bersenam atau berjalan selama dua jam setengah untuk membakar kalorinya.

Adakah pilihan kita sup,yang biasa di makan masyarakat Cina,bila bersarapan.
Sup ayam di anggap menu mujarab untuk menyejukan badan,mempunyai nutrien dan vitamin yang mampu memperlahankan aktiviti sel darah putih.
Sayuran seperti sawi atau cendawan mampu meminimakan risiko obesiti,penyakit hati,diabetis,tekanan darah tinggi dan kanser.

Nota;Makan untuk hidup atau hidup untuk makan??

Wassalam.

21 comments:

  1. Salam,
    Perkongsian yang menarik!
    sesuatu yang menjadi kemestian dalam menu utk makanan t.hari dan malam mesti ada sup.. tak kiralah sup sayur, sup daging, sup seafood atau sup tulang. Pengaruh masakan Cina lah juga..

    ReplyDelete
  2. Org kita jrg bersup2 pg2ni.Paling laku nasi lemak le

    ReplyDelete
  3. lebih baik makan Quacker Oat utk sarapan.. ehehehe...

    ReplyDelete
  4. bese x amek bekfes. muahahah~
    roti lah. gardeniaa

    ReplyDelete
  5. ikut nafsu ambil nasi lemak...sebab time cuti kerja...tapi kalau hari berkerja...jangan makan benda nie...hehehe

    ReplyDelete
  6. Adie Achim-bagusnya mkn sup hari2,kat rumah kak,sekali sekala aje..

    selalu mkn roti aje.


    Pen Biru-betul tu..

    mmg org melayu ni suka yg goreng2 aje.


    Gen2Merah-sehat le cikgu ye..bagus sgt..

    sekali sekala juga..kak letak buah pisang sekali..mmg kenyang.

    ReplyDelete
  7. Diyana Norman -janji bersarapan kan..penting tau..


    Kancil 8349 -sesekali tak ape..


    ilovekampungku -pilihan yg bijak..kak kadang2 aje..tengahari,tak mkn nasi,so mkn noodle sup aje.

    ReplyDelete
  8. Makanan tetayang pun dah tak tahan nafsu nak makan apa lagi kalau dah realiti depan mata, lupa risiko. Janji sedap di tekak terus di suap masuk mulut...

    Bila dah ada tanda-tanda sakit barulah mula nak memilih yg mana sesuai dan yug maba tidak...

    ReplyDelete
  9. salam isnin..sarapan la paling penting kan akak..pemberi tenaga permulaan hari..xsuka berat sngt,ade yg skip brekfast jugak kekadang..cam sy..hehe..nie pon xmakan lagi dr pagi td..nie..adehh..sedap pulak tengok

    ReplyDelete
  10. Jadikanlah makananmu sebagai ubatmu, dan ubatmu sebagai makananmu.

    ReplyDelete
  11. dah lama xmakan nasi lemak..rindunyaaa

    ReplyDelete
  12. mmm sedap nye.....kak, nak jugak akak anta utk sy hehehe

    ReplyDelete
  13. jannah tak suke makan roti tapi suka makan sup. nyammeh. sedapnya sup

    ReplyDelete
  14. pagi tadi papa mifz sarap roti telur...:)

    ReplyDelete
  15. selamat petang akak cinnamon.. petang ni saya bersantai dengan teh o dan pisang panas... nyaman rasanya.. ehe

    ReplyDelete
  16. semuanya cedap.... yg pssti pilihn yg ingin dimakn....pasti menyelerakn..

    ReplyDelete
  17. mtk maaf sbb lama x singgah .. busy skit sejak 2 menjak ni

    ReplyDelete
  18. salam rabu akak sihat?bila nak update akak..huhu..rindu akak cinnamon..

    ReplyDelete
  19. Tiramisu Fatiema -w'salam cik Tira.

    rindu juga.

    serabut juga.nak masak apa ni?

    ReplyDelete
  20. lapo perut tengok nie kak..huuuu

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)