Pages

Wednesday, February 22, 2012

Hinaan.

Assalamualaikum.

Pada suatu hari ada seorang pemuda Yahudi yang selalu menghina-hina Islam,dan ketika itu lalulah Sayidina Ali bin Abi Thalib,Tidak tahan mendengar hinaan Yahudi tersebut,maka di serang habisan-habisan hingga dia rebah ke tanah,pemuda Yahudi tersebut tidak berdaya menangkis libasan pedang dan pukulan demi pukulan yang di lepaskan oleh panglima Islam itu.

Kini peluang sudah terbuka luas.Saiyidina Ali hanya tinggal hendak menusuk pedangnya saja ke perut pemuda Yahudi tersebut,maka akan tamatlah riwayatnya.
"Puiiihhh!! pemuda Yahudi yang sedang terkapar-kapar itu tiba-tiba meludah tepat ke muka Sayidina Ali.

Daripada hendak menikam pemuda Yahudi tersebut,Syaidina Ali membatalkannya.Dia hanya merenung pemuda tersebut menyebabkan pemuda Yahudi tersebut kehairanan.
"Tadi engkau beria-ia sangat mahu membunuhku dan aku tahu,aku pasti mati di tanganmu.Aku ludah mukamu sebab aku dah tahu cara apa lagi untuk menyelamatkan diri,patutnya engkau jadi lebih marah ,tapi kenapa engkau berdiam diri?" 

Jawab Ali, "Memang tadi aku hendak membunuhmu kerana menghina-hina Allah.Aku lakukannya kerana Allah.Tapi bila engkau meludah mukaku,jika aku membunuhmu bukanlah kerana Allah lagi,tapi kerana marah."


Nota:Sebaik baik zaman.
 Zaman Rasulullah SAW.

Wassalam .

7 comments:

  1. pernah dengar kisah ni...
    byk bg pedoman.
    thnx for sharing =)

    ReplyDelete
  2. Salam, singgah background baru..nampak garang lg tambah dgn si kucing hitam tu...

    kisah pengajaran yg baik, nk marah kena tgk apa motifnya dulu kan ...

    ReplyDelete
  3. ingat lagi kisah neh maser ustazah sekolah dulu cerita..

    banyak pengajaran dari kisah-kisah nabi kalau kiter bacer..

    ReplyDelete
  4. thanx for sharing kak.
    sifat sabar tu dapat mengatasi segalanya kan

    ReplyDelete
  5. subhanallah .. bersyukur jadi umat Nabi Muhammad SAW ..

    Sabar itu penawar segalanya ..

    ReplyDelete
  6. k.ayu belum pernah baca kisah ini..
    banyaknya pengajaran y kita dapat belajar.

    thanks ats pengkongsian

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)