Pages

Sunday, December 4, 2011

Hijab

Assalamualaikum.
Ya Allah,aku tak nak mensia-siakan sepuluh jari yang Engkau berikan.Aku tak nak fikiranku entah apa-apa,aku mahu terus mengupdate entri-entri.Aku tahu anugerahMu tidak ada satu pun yang sia-sia.

Adakah wanita bertudung nampak kolot,nampak miskin,atau tak cantik,hodoh,buruk, atau ketinggalan zaman?.Islam ni menindas wanita ke,sorokkan muka  di sebalik hijab? macammana pulak memakai baju labuh menutupi seluruh badan, macam kelambu berjalan ke?

Selalunya hijab hanya di fokus kepada wanita,Tapi di dalam al-Quran Allah terlebih dahulu menyebut tentang hijab untuk lelaki sebelum hijab untuk wanita.

Katakanlah kepada lelaki beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangannya,dan memelihara kemaluannya,yang demikian adalah lebih suci bagi mereka,sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang mereka lakukan."(Surah an-Nur,ayat 30)

Hijab mengajar wanita supaya menjaga ke hormatan dan menutup aurat.


Katakanlah kepada wanita beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangannya,dan memelihara kemaluannya,dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya,kecuali yang lazim nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung ke dadanya,dan janganlah menampakkan perhiasannya,kecuali kepada suami mereka,atau ayah mereka,atau ayah suami mereka,atau putera-putera mereka.(surah an- Nur,ayat 31)

Hijab di sertai dengan hijab mata,hijab hati,hijab pemikiran dan hijab niat termasuk seseorang berjalan,bertutur,kelakuan,dan sebagainya.

Nota: Sedang saya dan keluaga berjalan di One utama damansara,saya di pandang seolah-olah Alien,orang asing yang entah daripada mana.

Wassalam.

9 comments:

  1. mcm2 fesyen skunk ni kan hmmmm

    ReplyDelete
  2. or yg pandang awak tu sbnr ny "buta"..sabar ajelah.moga2 Allah bg hidayah kat dia

    ReplyDelete
  3. Pen Biru-Terima kasih,sebenarnya saya tak kisah pun,langsung tak rasa apa-apa,malah saya bersyukur,

    ReplyDelete
  4. nasib baik saya masih kekal bertudung kak..=]

    ReplyDelete
  5. orang kat 1U tuh mmg byk yg polik2...abaikan pandangan org lain...

    ReplyDelete
  6. bila orang buat baik semua ndak suka..tapi buat jahat lagi mereka suka

    ReplyDelete
  7. ciK LyndaWawa-teruskan bertudung ye dik..


    Papa Mifz-kesian dgn mereka..

    ReplyDelete
  8. Kancil 8349-itulah fitnah dunia,bangga dgn sekitar..

    ReplyDelete
  9. khairul-mereka bangga pula dgn penampilan yg menjolok biji mata....sedihnya..

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)