Pages

Sunday, December 18, 2011

Amat benarlah kata-kata Allah.

Assalamualaikum,

Terasa lama tak update entri, sibuk sikit kebelakangan ni, maaf juga pada kalian tak berkesempatan nak kunjung-mengunjung.

Kagumnya dengan ciptaan Allah.

A) Big Bang
Teori big bang baru ditemui pada abad ke 20 sedangkan Islam telah menerangkan tentang kejadian alam ini sejak 14 ribu tahun yang lepas.
Firman Allah
"Dan apakah orang-orang yang kafir tidak mengetahui bahawasanya langit dan bumi itu adalah suatu yang padu, kemudiankan kami pisahkan antara keduanya."(Surah al-Anbia')

B) Permulaan alam dipenuhi asap tebal
Firman Allah:
"Kemudian dia menuju langit dan langit itu masih merupakan asap, lalu Dia berkata kepadanya dan kepada bumi:" Datanglah kamu keduanya menurut perintahKu dengan suka hati atau terpaksa."
Keduanya menjawab :" Kami datang dengan suka hati ." (Surah Fusilat, ayat 11)

Ayat di atas menerangkan permulaan kejadian bumi adalah gumpalan asap tetap dan ini bersesuaian dengan teori kejadian bumi mengikut sains moden.

C)Alam semesta berkembang pesat
Firman Allah:
Dan langit itu Kami bangun dengan kekuasaan (kami) Dan sesungguhnya kami benar-benar meluaskannya.(Surah az-Zariat,ayat 47).

D)Bentuk bumi
Firman Allah: Dia menjadikan malam, melingkari siang dan menjadikan siang serta melingkari malam.(Surah Az-Zumar, ayat 5)
 Allah berfirman:
"Dan bumi sesudah itu dihamparkanNya."(Surah an-Nazi'at, ayat 30)

E)Gunung ganang sebagai pasak
Firman Allah:
"Bukankah kami telah menjadikan bumi itu sebagai hamparan? Dan gunung-gunung sebagai pasak? (Surah an-Nabak, ayat 6-7)

F) Matahari dan Bulan
Firman Allah:
"Tidaklah mungkin bagi matahari mendapatkan bulan dan malam pun tidak dapat mendahului siang dan masing-masing beredar pada garis edarnya (Surah Yassin, ayat 40)

G)Matahari berputar pada paksinya
Firman Allah:
"Dan dialah telah menciptakan malam dan siang, matahari dan bulan.Masing-masing dari keduanya itu beredar di dalam garis edarnya."(Surah al-Anbiya', ayat 33)

nota;Tazkirah bersama suami dan anak-anak,hebatnya ciptaan Allah..bercucuran airmata kami.{insaf,dan terasa kerdil}.Amat benarlah segala kata-kata Allah.

Wasssalam.


6 comments:

  1. ntah kenapa yg big bang tu sy krg percaya...tp mcm mn pon sy ttp percaya akhirat tu akn tiba

    ReplyDelete
  2. tapi manusia tetap xreti bersyukur ngan sme yg ade kn.hmmm...

    ReplyDelete
  3. saya pun terasa kerdil kak...memang kerdil...

    ReplyDelete
  4. kdg2 lupa diri kt dunia fana ni...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)