Pages

Thursday, November 24, 2011

Selepas saya tiada....

Assalamualaikum.
Kepada rakan-rakan cinnamon.
Alangkah baiknya jika kita mahu berfikir dan merenungkan,bagaimana nanti kesulitan-kesulitan yang akan kita temui di saat datangnya maut,macammana nanti agaknya menghadapi kesukaran-kesukaran sakaratul mautnya.
Maafkan saya kerana selalu mengupdate entri yang berunsurkan ilmiah,saya bukan ustazah,ataupun pakar motivasi,atau nak menunjuk yang saya hebat dalam beragama,atau bajet bagus bak kata ustaz,saya manusia biasa yang punya empat anak,suami yang baik, bertanggungjawap,dan menjalani hidup yang sederhana.
Sebenarnya setiap entri-entri saya, di persetujui oleh suami,ada juga diantaranya daripada suami selepas menghadiri ceramah-ceramah di masjid serta buku-buku koleksi saya sendiri.
Maaflah kalau entri-entri saya  menakutkan kalian,kadang-kadang ada juga kena mengena dengan orang lain,juga ahli keluarga memang saya berniat pun.Tujuan saya hanya satu untuk menyedarkan mereka.
Memang pendakwah memiliki ke sempurnaan juga ahklak dan ilmunya,tapi penghormatan juga untuk individu lainnya,sesiapa saja boleh menyampaikan ilmu,walaupun sedikit.

Setiap hari kita melakukan solat lima waktu dan sebanyak 17 kali surah al-Fatihah kita baca,belum masuk lagi solat-solat sunat yang kita buat,hari-hari kita memuji Allah,tunjukkan aku ke jalan yang lurus,tunjukkan aku kejalan yang lurus sebagaimana  orang-orang terdahulu yang engkau beri nikmat.Sempurnalah solat itu jika kita baca al-Fatihah dengan tajwid yang betul dan sepenuhnya jiwa kita tertumpu kepada Allah.Dan semoga saya sendiri  dapat jalan yang lurus itu dan Allah beri hidayah kepada sesiapa yang membaca entri-entri saya dan menyampaikan kepada rakan-rakan dan ahli keluarga,daripada seratus orang seorang pun Alhamdulillah.

Persoalan tentang mati tadi,memang satu hari nanti kita pasti mati.Saya nak anak-anak saya atau pun rakan-rakan dapat manfaat dari entri saya.

Nota:Kehidupan alam dunia ini merupakan ke hidupan yang sifatnya hanya sementara,maka setelah ajal yang telah di catat malaikat sewaktu manusia diberi ruh untuk hidup di alam dunia telah sampai,maka manusia mengalami ke matian.Dan setelah mati inilah manusia akan menempuh alam yang lebih luas iaitu alam barzakh.

Wassalam.

22 comments:

  1. bagusla entry2 camni..kekadang ade yg terlalai ngan duniawi..bla ade entry ilmiah gini bleh menambahkan yg kekurangan

    ReplyDelete
  2. Sungguh! manusia slalu lalai. saya bercakap untuk diri saya juga...

    ReplyDelete
  3. Kakak tak pandai nak buat N3 sebegini tapi menghayati adalah suatu yg nikmat. Sebab itulah walau cemerlang mana anak-anak kakak disekolahkan ke sekolah berasrama agama. Kakak mahu mereka cemerlang dunia/akhirat. Persekitaran yg kian mengancam tambah kakak rasa kecut... Didikan awal apa-apapun kenalah dari rumah moga mati kelak kita tidak dipertanggungjawabkan...

    Yg pasti kita semua akan mati. apa yg kita tinggal dan bawa kenalah fikir-fikirkan selalu

    ReplyDelete
  4. same2 la kite...smge Allah sentiase merahmati n lindungi kite :)

    ReplyDelete
  5. Salam kenal...
    hmmm..memnag mengesankan...thanks, sesama ingat mengingati...

    ReplyDelete
  6. jika ditanya bila awak akan mati? maka jawab lah, "bila-bila sahaja" jika kita memang bersedia menghadapinya..

    jom baca (",)
    kata-kata adalah cermin peribadi

    ReplyDelete
  7. teruskan usaha akak wat entri ilmiah macam nie..moga menjadi peringatan bersama...insyallah

    ReplyDelete
  8. sesungguhnya..beringatla kita sebelum kita lalai..kan kak...=]

    ReplyDelete
  9. sy setuju dgn kata2: Saya nak anak-anak saya atau pun rakan-rakan dapat manfaat dari entri saya.

    ReplyDelete
  10. thankss atas doa itu..

    yapp lepas dapat keje blh bantu family pula..:D

    ReplyDelete
  11. memang kami suka kepada blog yang berunsur ilmiah... sambil jenjalan dapat sedikit ilmu di bawa pulang.... teruskannyaa...

    ReplyDelete
  12. Antara yg menakutkan semasa Skaratulmaut ialah kedatangan Iblis untuk menngoda kita pada saat-saat akhir hidup kita, mampukah kita menepisnya?

    Teruskan menulis entri-entri sebegini, kerna kita diseru supaya berpesan-pesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  13. Muslim yang paling cerdas adalah yang paling banyak mengingat kematian dan yang paling baik mempersiapkan diri tuk menghadapi hal tersebut :)

    Belajar Photoshop

    ReplyDelete
  14. "setiap yg hidup pasti akan mati.." (ali Imran: 185)

    ReplyDelete
  15. silap link smlm... hehhe

    jom baca kejap..=)

    http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/pandai-sangat-dah-kan.html

    ReplyDelete
  16. Salam,

    Memang wajib pun kita mengingat mati, pasai mati ni pasti untuk semua makluk yang bernyawa di atas muka bumi ni,dan mengingati mati ni jugak akan mendekatkan kita denga allah S.W.t......Bagus niat yang baik ni...teruskan....

    ReplyDelete
  17. mengingati mati juga salah satu sifat mahmudah, terima kasih mengingatkn sesama kita...

    ReplyDelete
  18. jangan terlalu leka dan lalai dalam hidup ni..

    ReplyDelete
  19. selagi 5 waktu tidak diabaikan insyaallah pasti ada kebaikan bakal dia berikan...ajal sudah pasti cuma hidup adakah sudah pasti ....

    ReplyDelete
  20. Tak ramai yg berusaha bersedia menempuh kematian...

    ReplyDelete
  21. setuju sgt2..

    kalo kite tinggalkan sesuatu yg baik, kite dapat pahala, org lain pulak dpt manfaatnye..

    ReplyDelete
  22. semoga kita tidak lupa pada 5 perkara...semoga kita diberikan kesedaran selalu

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)