Pages

Wednesday, November 23, 2011

Keadaan bumi..

Assalamualaikum.

Alhamdulillah,syukur di sini saya lagi.
"Sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh kepada ke jahatan,kecuali nafsu yang di beri rahmat oleh Tuhanku."{Surah Yusuf,ayat 53}

"Bahawasanya bumi setiap harinya memanggil dengan sepuluh kalimat.
Bumi berkata:
1.Wahai anak cucu Adam,kamu berjalan di atas punggungku,tapi tempat kembalimu di dalam perutku.
2.Kamu melakukan maksiat di atas punggungku dan kamu di siksa dalam perutku.
3.Kamu bergurau di atas lambungku,tapi kamu menangis dalam perutku.
4.Kamu makan barang haram di atas punggungku,tapi seluruh cacing akan memakan kamu di dalam perutku.
5.Kamu bergembira ria di atas punggungku,tapi kami akan merasa susah dalam perutku.
6.Kamu mengumpulkan barang haram di atas punggungku,tapi kamu hancur di dalam perutku.
7.Kamu sombong di atas punggungku,tapi kamu menjadi hina dan remeh di dalam perutku.
8.Kamu berjalan dengan bersukaria di atas punggungku,tapi kamu jatuh kesedihan dalam perutku.
9.Kamu berjalan dalam cahaya di atas punggungku,tapi kamu akan duduk dalam kegelapan yang gelap gelita dalam perutku.
10.Kamu berjalan untuk berjemaah di atas punggungku,tapi kamu duduk sendirian dalam perutku.
{Imam Anas bin Malik r.a.}

Nota;Ketawa ahli dunia adalah yang di lakonkan dalam cerita-cerita lucu atau pun rancangan tv berunsur hiburan  yang kononnya menghibur minda,pada hal ketawa kerana itu membuat lalai dari mengingat Allah.Ini termasuklah ketawa orang-orang yang meminum arak,ahli maksiat,penzina,penjudi,dan seumpamanya.Ketawa yang mengheretnya ke neraka.

Wassalam.

12 comments:

  1. terima kaseh , sentiasa lah kita beringat...sudah cukupkah amalan2 kita?

    ReplyDelete
  2. Kian terasa betapa kerdilnya diri ini...

    ReplyDelete
  3. salam kenal..

    masyallah..tq for sharing.

    ReplyDelete
  4. maka kita akan diazabkan dalam perut bumi...so hati2la tindakan kita sekarang nikan...masyaAllah..

    ReplyDelete
  5. kita masih sombong tp x mengaku
    kita masih ketawa tp x berpada2

    amalan masih senipis kulit bawang..

    tq 4 sharing

    ReplyDelete
  6. sebagai manusia kita kenalah sentiasa mengingati Allah.. berhibur itu boleh tp tidak lah berlebih-lebihan sehingga melalaikan serta melekakan kita...

    ReplyDelete
  7. orang yang sombong tak sedar bahawa bumi itulah yg akan menelannya..

    jom baca =_=
    oh lelaki!!

    ReplyDelete
  8. ye...thanks utk peringatan utk kita sume...

    ReplyDelete
  9. ketawa juga adalah rahmat dari tuhan ...

    ReplyDelete
  10. mmm besar tgjwb kite as hambaNya kt bumi ni kn....
    smge kite smua dlindungi....

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)