Pages

Tuesday, June 7, 2016

SAMBAL IJO IKAN BILIS MELETOP KEBABOM


Tak tau nak taip apa kat sini..
Cumanya nak habak kat sini bulan2 posa ni jgn lupa minit terakhir berbuka tu meh kita kumat kamit berdoa memohon pada Allah,mintalah apa saja,doa nak anak berjaya dunia akhirat,upsr 6A,mudah urusan seharian dn apa2 je...

Nak habak mai...resepi sambai.

Ni le lauk sahuq kami sambai ijo ikan bilis meletop kebabom...makan dgn nasi panaih2...buat banyak2 paih tu simpan dlm ais box...

Bawang putih
Bawang merah
Cili api
Belacan
Ikan bilis
Ayak asam
Garam
Gula
Buh banyak2 lagi sedap tau....bahan2 knor buat ni memang banyak ..

Kisar n tumih lama2 bagi garing hingga naik minyak..ikan bilis di goreng garing2..dah masak betul2 baru letak garam n gula,letak ikan bilis masa nak tutup api dapuq..siap boleh dimakan bila terdesak mangkit lambat waktu sauq..setakat ni Alhamdulillah masih cantik waktunya...
Nak goreng nasi pun boleh,tumih sambai tu,pecahkan teloq ayam,buh sayuq buh nasi dh jadi nasi goreng tak payah lelama kat dapuq tu ye..

Nak buat meehun/mee juga boleh tau....selamat mencuba jimat masa dan tenaga..






23 comments:

  1. Nmpk selera sungguh bulan puasa cni kak nor

    ReplyDelete
  2. Menarik menu ni.. nk cuba jugala nanti

    ReplyDelete
  3. Tu dia, meletop kebabommm gitew yek😉
    Tapi kome idok mkn belacan, resdung...bole kot skip belacan tuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tak pyh guna bel,ikutkan knor pun somi tak bgi gak mkn bel, tapi kak nor tak kiro nak jua...sbb yg mkn nya knor je,somi dgn az ambik sikit2..

      Delete
    2. Boleh tak pyh guna bel,ikutkan knor pun somi tak bgi gak mkn bel, tapi kak nor tak kiro nak jua...sbb yg mkn nya knor je,somi dgn az ambik sikit2..

      Delete
  4. Tu dia, meletop kebabommm gitew yek😉
    Tapi kome idok mkn belacan, resdung...bole kot skip belacan tuh.

    ReplyDelete
  5. Kalau diet jgn makan berlauk ini hancur diet:)
    Kakak suka juga ni Nor.

    ReplyDelete
  6. wah memang kebaboooom tu KM..
    Mau periuk pun meletopppp..
    Kena masak nasik banyak sebab nak bertambah makan tu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg melotopp poroukkk..hihi😅😅

      Delete
  7. mak ai sedapnya sambal ijo tu
    dah banyak resepi simpan nak buat
    termasuk sambal ijo yg ngancam ni

    ReplyDelete
  8. Sedapnya Kak Nor..tq berkongsi, tapi cili padi kat Aussie ni bebudak tak leh makan, pedas yg amatt.. sila haribulan bleh kena gestrik. Klu nk buat ni kena mkn sensorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cili merah pun boleh MM bagi yg tak suka pds baik buat utk mkn sorang jer..kat rmh ni pun,mak2 jer ni...😄

      Delete
  9. Sedapnya..kecur air liur..menu ikan bilis ni memang jadi peberet la sepanjang ramadhan dalam keluarga kami.simple n sedap kan.hehe

    ReplyDelete
  10. Sedapnya..kecur air liur..menu ikan bilis ni memang jadi peberet la sepanjang ramadhan dalam keluarga kami.simple n sedap kan.hehe

    ReplyDelete
  11. Sedap sambal ni makan waktu berbuka. Selamat berpuasa buat akak.

    ReplyDelete

  12. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto, musik, video, film dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis

    ReplyDelete
  13. Memang meletop kebabom... tak payah lauk lain dah.

    ReplyDelete
  14. Tak cakap pun dah tau mabeles lauk ni Knor....Dan dan ni teringin nak buat juga buat stok. Tapi kita sahur konsep makan apa yg ada je Knor. Tak de makanan lebih, makan kurma, anak anak cereal....Tambah pemalehlah maknya nampaknya hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalh kita pun pgi2 tak kuasa nak msk2..pnskn apa yg ada jer..

      Delete
  15. Jangam tunjuk la sambal hijau sedap

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)