Pages

Wednesday, October 9, 2013

Putri ayu pelangi






Bahan-bahan;
2 cwn tepung gandum
1 sudu kecil ovallate
2 cwn fresh milk
1 sudu besar jus pandan
3 biji telur
1cwn gula
*Kelapa parut (muda) digaulkan garam dan 1 sudu besar tepung kanji

Cara-caranya:
Telur dipukul bersama gula sehingga kembang. Masukkan susu, ovallate dan tepung gandum. Gaulkan sehingga sebati. Panaskan periuk kukus dan sapukan sedikit minyak pada acuan. Ambil sedikit kelapa yang telah digaulkan tadi dan tekan sehingga padat. Tuangkan adunan tepung tadi. Kukus hingga masak selama 15 minit.



utk dptkan warna-warni bahagikan adunan kpd 3 warna, tuangkan setiap adunan berwarna sebelah menyebelah dlm acuan cepat-cepat agar setiap warna muat di bahagian atasnya. Barulah dikukus.




20 comments:

  1. um... sedapnya, akak saya amik resepi ya... kene cube buat ni :3

    ReplyDelete
  2. Nor, kalau singgah blog Nor kan, memang tergoda abih, cantik pula Putri Ayu tu Nor, cantik dan Ayu!!

    ReplyDelete
  3. selalu warna hijau, tapi yang ni ada kaler-kaler, cantik jugak, kreatif

    ReplyDelete
  4. saya ingatkan buat guna tepung beras ... tau mkn jer . lum pernah buat . hehehee

    ReplyDelete
  5. hijau pink tuuu~ (Y)
    terliur neng0k~ <3

    ReplyDelete
  6. Cantik wsrnanya Knor...Terang!
    Okje suka makan apam puteri Ayu tu....tp buat jgn harap le hehe

    ReplyDelete
  7. wah sedapnya. kuih feveret tapi tak pernah buat pon. asek beli je hehehe. nanti nak blaja buat lah

    ReplyDelete
  8. sedapnya. ini kuih kegemaran saya

    ReplyDelete
  9. Kalernya saja dah menarik minat untuk datang dan beli

    ReplyDelete
  10. xpernah makan yang ada pelangi ni..
    boleh kot nak rasa puteri ayu pelangi ni..
    ehehehe

    ReplyDelete
  11. Sedapnya dah nama kuihnya yg menarik, ....anak2 saya memang suka makan kuih puri ayu ni,

    Selamat Hari Raya Aidil Adha buat K.Nor sekeluarga

    ReplyDelete
  12. Cantik dan menawan lagi. Kalau dah tukang masak buat apa pun kena aje Nor.

    Selamat menyambut adil adha...

    ReplyDelete
  13. salam Aidiladha buat akak sekeluarga...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)