Pages

Thursday, October 3, 2013

"Emak kurang ajar dengan anak,anak kurang ajar dengan emak"

Banyakkan berzikir,mengingati Allah.selawat kepada Nabi saw.
hari ni saya nak membebel..
ini adalah kisah semalam..saya dengan suami pergi le cari barang dapur untuk juadah berbuka puasa,dah selesai suami ajak pergi cari barangan lain..parking kereta depan kedai..suasana agak tenang ketika di dalam kereta..tiba-tiba ada  seorang perempuan ni tengah bercekak pinggang,memaki hamun sekumpulan anak-anak kecil,"hoi cepatlah sikit,ingat kau orang model ke nak berdiri kat situ,dah pukul berapa ni,aku terajang kang,baru tau"..dengan suara macam halilintar,saya baru aje keluar dari kereta diikuti muhammad dan suami,saya pandang suami,suami pandang saya..lepas tu kami geleng kepala..masa tu bukan kami aje ada kat situ..orang lain pun pakat tengok perempuan tu..sah budak-budak kecik tu anak-anak dia..'peliknya patutnya dialah pimpin anak anak yang kecik tu..ini tak, dia menonong kat depan,bila anak-anaknya lambat,di maki hamun budak-budak tu..depan orang pulak tu..buruk perangai...dah bising-bising tu saya tengoklah muka perempuan tu..dari pandangan saya..memang tak layak jadi seorang emak pun..kesian dan sedih.. hampa.

Jadilah ibubapa yang dihormati dan dimuliakan anak-anak kerana anak-anak yang tidak berakhlak terhadap orang tuanya adalah hasil didikan orang tuanya juga....
Janganlah menjadi ibubapa yang menganggap anak-anaknya sebagai aset untuk memberikan mereka kesenangan hidup di dunia sahaja, kelak anak-anak tidak akan faham bahawa orang tua sebenarnya adalah aset untuk kebahagiaan mereka sendiri di dunia dan akhirat



ini pulak kisah beberapa bulan lepas,saya ke pasaraya,dalam menyelit-yelit celahan orang ramai,ada seorang mak cik, tengah pegang bakul pasaraya,sambil ikut bontot anaknya yang nak membeli belah, firasat saya,macam hamba aje mak cik tu saya tengok..sepatutnya anaknya yang pegang bakul tu...lepas tu saya dengar anak mak cik tu marah kat mak cik tu(mak dialah) "tepilah sikit mak,orang nak lalu tu" macam tu ke nak bercakap dengan mak dia..kasarnya.saya tengok muka mak cik tu..ada terselit perasaan sedih dalam hati dia.dalam hati saya.'tak pelah makcik saya lalu kat tempat lain aje,kalau beginilah sikap anaknya..saya tak nak mak cik terasa hati dengan anaknya.

 Jagalah lisanmu agar tidak melukakan hati kedua orangtua yang pernah mengajarmu berkata-berkata...

Sabda Nabi SAW "Sesiapa yang membuat ibubapanya gembira (memberi keredhaan) maka sesungguhnya ia mendapat redha Allah s.w.t. Sesiapa yang menyakiti hati ibubapanya, maka sesungguhnya ia mendapat kebencian Allah s.w.t."
(Riwayat Bukhari)

11 comments:

  1. Salam Jumaat Nor.

    Ya Allah, kasarnya bahasa, tak sedap betul dengar bahasa2 kasar macam ni kan Nor.
    Mesti kesian kan memandang muka budak2 tu dan juga makcik yang bersama anaknya tu. Sampai kat rumah mesti teringat-ingat lagi.

    ReplyDelete
  2. saya pun selalu jumpa makcik-makcik bawa plastik atau bakul barang, anak jalan melenggang kat depan, kadang nak masuk kereta jenuh makcik kena letak dulu barang, bukan dia nak tolong bukakkan pintu kereta utk mak dia...sedih tengok, kalaulah mak saya masih ada....

    ReplyDelete
  3. Jgn ingat anak kecil tak ada perasaan. Kalau itu acuan dibuat jgn marah bila anak besar ikut acuan tersebut..

    Buat makcik itu mungkin sebagai ujian atau dulu 'salah didik' anaknya.

    ReplyDelete
  4. ibubapa cermin anak2.. miza selalu ckp ngan suami... kalau anak2 kita x dgr ckp kita mungkin kita dulu pun x dgr ckp mak ayah kita so kita jgnlah mrh anak2 sbb dia x dgr ckp kita tp ckplah elok2.. pujuk anak2 kita.. bila dia tgk kita berlembut insyaallah anak2 pun akan berlembut dgn kita.

    ReplyDelete
  5. Ikhtibar ni, semoga kita tak buat macam ni kat mak bapak kita..

    ReplyDelete
  6. allahuakbarrrr. dunie skrg. yg tue tak dihormati, yg mude tak disayangi.

    ReplyDelete
  7. zaman skrang ramai dah hilang hormat...
    senang je nak jumpa di mana2...

    ReplyDelete
  8. anak2 kecil nih dorang mengikut , Insya-Allah PM dan isteri akan mendidik Mifz sebaik mungkin...

    ReplyDelete
  9. byk klai dah tgk kisah2 macam ni knor depan mata lagi !

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)