Pages

Tuesday, May 7, 2013

HOTAK KAU


al kisah ahad tapi nak ceritanya baru hari ni...sibuk mengalahkan calon pru13.selepas aje saya dan suami memangkah di Sekolah Taman Seri Gombak 2 saya dan suami meneruskan misi ke Kuala Selangor perjalanan mengambil masa 1 jam setengah tujuannya nak mencari ikan segar,besar dan murah.dua minggu sekali kami  ke laut...sebelum tu nak tunjuk dulu apa ada dalam peti ais.ikan kembung besar cuma rm5 sekilo,ikan tenggiri yang sederhana besar rm22 seekor,ikan siakap,ikan bawal emas,ikan bawal putih dan hitam..udang kertas king saiz sekilo cuma rm30,sotong dan macam-macam lagi total rm165...dua minggu ni tak jumpa ayam dan daginglah nampaknya...

bukan nak cerita mengenai ikan aje,saya nak bagi resepi sekali..otak-otak ikan tenggiri.

resepinya:isi ikan tenggiri anggaran seekor sederhana besar.
1 batang serai cuma di ambil jusnya sahaja.
4 biji cili merah
1 biji bawang besar
4 biji bawang merah
kunyit hidup atau serbuk
daun pisang di buat acuan
sedikit halia
garam
gula
lada hitam
santan pekat
perahan limau atau cuka
2 helai daun kunyit
pengukus







buat seperti gambar di sebelah...campur semua bahan yang telah di kisar gaul bersama santan,jus serai,perahan limau dan lada hitam.

 sebelum di kukus
 selepas 20 minit
apa lagi dah masuk mulut tu rezeki namanya..selagi tak masuk bukan rezekilah tu...selamat mencuba.

21 comments:

  1. ingat apa kak..rupanya otak2 yer..hehehe..sedapnya tengok yg akak masak nie..

    ReplyDelete
  2. Tengok tajuk takut nak baca. Ingatkan marah benor...
    Sekali klik masuk....wahhhhh, sedapnya entri!

    ReplyDelete
  3. wah nampak sedap ni, kena cubalah nanti !tq share yer

    ReplyDelete
  4. Berbaloi2 kalau beli ikan kat sana eh terutama sekali untuk keluarga besar.

    ReplyDelete
  5. singgah sini :)
    wah nampak snang dan ringkas.. kena try nie

    ReplyDelete
  6. selalu cuma tau makan jer . kali dpt sekali resepi ... thanks

    ReplyDelete
  7. Waaaa berjiran ler kita eh dear...u pangkah kt sri gombak dua ye...i dok selayang...tp pangkah kt gombak setia hehhehe coz duk gan mak masa kecik2 kt gombak....keep in touch ye

    ReplyDelete
  8. aduh kak nor sedapnya .. nak buat ada penyakin m.. hehehe

    ReplyDelete
  9. tak penah lagi makan otak2 wat sendiri selalu beli kat pasar ngan frozen aje.. tq kak kongsi resepi mesti sedap ni... wat sendiri ikan kasi lebihh...

    ReplyDelete
  10. Kakak ingatkan hotak kau tu apalah tadi:)

    Kalau di Johor ni otak-otak masuk dalam daun kelapa. Tengok yg Nor buat ni sedapnya..

    ReplyDelete
  11. penuh icebox tu dgn ikang2..., ingatkn sapa yg kena hotak kau td !!

    sedap ..lama tak makan sana.

    ReplyDelete
  12. sedapnya kak nor....tq kongsi resepi lepas nie boleh cuba...kebetulan ada seekor ikan tersimpan tak tahu nak bikin apa....

    ReplyDelete
  13. wahhh pndainye...n murah ek ikan kt sana......saya mmg penggemar ikan.

    ReplyDelete
  14. wahh nampak sedap tu, nyum nyum..

    ReplyDelete
  15. tajuk.. takut nak baca.. rupa2nya.. hehehehe

    ReplyDelete
  16. Macam menarik jugak ni Knor....Pil mesti suka ni...mcm botok kan Knor...

    ReplyDelete
  17. gerun tengok tajuk n3..mcm ada org nak naik angin jer...upanya citer pasal otak2 ikan tenggiri...hehehe...x pernah buat otak2 ni...rajinnya Knor...ntah tahun bila la noe nk buat otak2 ni..

    ReplyDelete
  18. Ya,ingatkan marah kat sape..

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)