Pages

Monday, April 22, 2013

Bubur caca bernangka






600 gm tepung pulut
(Utk Bancuhan Air + sedikit Garam )

1 biji kelapa muda - diparut(ambil santannya)
3 cawan air
1 keping gula melaka (atau gula merah)
3 cawan gula pasir
2 helai daun pandan
warna suka hati
nangka madu penambah selera

Cara Masak
masukkan 3 cawan air ke dalam periuk, campurkan gula melaka dan gula pasir, daun
pandan, masak hingga gula hancur. Angkat dan tapis. Masak semula air
gula yang telah ditapis hingga mendidih, masukkan santan kelapa. Kacau
selalu, selepas itu masukkan adunan yang telah buat tadi. Kacau lagi
sehingga adunan itu timbul dan bolehlah diangkat.

p/s yang habis nangka, yang berwarna tu siapa pun tak makan..kalau tau buat bubur nangka lagi bagus...



16 comments:

  1. Nor ni betul-betul rajinlah... kakak tak terdaya nak buat kalau ikut style Nor ni... sedap ca-ca nangka ni..

    ReplyDelete
  2. knor..zu tak pernah buat cucur ni..selalu buat bubur caca yg dah siap jual warna warni tu..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum ... x terfikir lak nangka nak wat cam ni ... thanks for sharing

    ReplyDelete
  4. ya Allah sedapnya...pandai masak nih...tq resepi :)

    ReplyDelete
  5. sedapnya kak dah lama x mkn bubur caca ni.. tp buat masa skrg ni makanan yg berangin miza x mkn lagi.. so nangka tu x blh nak maknla.. hehehe

    ReplyDelete
  6. wah....nampak sedap.lama tak makan bubur ni

    ReplyDelete
  7. dah lama x makan nangka...bubur nangka lagi la...sedapnya..teringat bubur nangka mak...

    ReplyDelete
  8. akak boleh buat buku resepi. Semua resepi yang akak bagi ringkas dan mudah. Yang penting sedap :P yummy!

    ReplyDelete
  9. tadi baru tgk masterchep masak pengat. hee.

    ReplyDelete
  10. ermm sedapnyer...terliur saya...dah lama tak makan selalunyer mak yang masak kalo balik kampung...

    ReplyDelete
  11. teringat Arwah kakak, dia tak sempat nak makan bubur ni.. aduh sedih lah pulak.. kalau tgk bubur ni mesti teringat kakak..

    ReplyDelete
  12. teringin nak buat bubur chacha nie kaknor..cuma takleh nak dpt jer...:)

    ReplyDelete
  13. alahai...kalau kat rumah ni harus nangka yg tak habis yg warna warni tu habis....baru buat hari tu tap tak masuk nangka!

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)