Pages

Sunday, February 3, 2013

Novel sejarah Islam




born
January 01, 1954 in Negeri Sembilan, Malaysia

gender
male

website


About this author

Abdul Latip Talib, penulis kelahiran Negeri Sembilan ini sedang mengukir nama di persada sastera tanah air. Dilahirkan di Kg. Ulu Seperi, Rembau, Negeri Sembilan pada 2 Jun 1954 mula menceburkan diri dalam bidang penulisan pada tahun 1990 dalam pelbagai genre;skrip drama tv, cerpen, puisi, dan novel. Sejak itu karyanya banyak meraih hadiah seperti Sayembara Cerpen Berunsur Islam, Hadiah Sastera Utusan, Sayembara Cerpen Perpaduan, dan Anugerah Sastera Negeri Sembilan.

Novel Randau Ruai memenangi hadiah pertama Peraduan Menulis Sastera dan Budaya Sarawak manakala novel remaja Beraraklah Awan Pilu memenangi Hadiah Sastera Utusan 2005.

Penulis ini telah menghasilkan novel pahlawan Islam Salahudin Ayubi, Khalid Walid, Ikramah Abu Jahal, dan Tariq...more


p/s alhamdulillah dapat berjumpa dengan penulisnya dengan tanda tangan sekali...terima kasih Pak Latip

11 comments:

  1. Tersurat rezeki beliau melalui penulisan. Nanti saya singgah dan baca

    ReplyDelete
  2. jalan-jalan cari buku ye.., bagus lah mcm tu.., hanis suka sangat mentelaah buku sejarah.

    ReplyDelete
  3. Wah bestnya dapat jumpa penulisnya sekali.

    Kita semua mendambakan kemunculan pemimpin seperti Sultan Al Fateh. Kehebatan Sultan Al Fateh telah diisebut dlm hadis Rasullullah, wlaupun ketika itu Al Fateh belum ada lagi.

    ReplyDelete
  4. nampak macam menarik ni..
    ehehehe

    ReplyDelete
  5. Alahai.. Solusi pun tak baca lagi....hehe

    ReplyDelete
  6. salam kak nor...

    cantik...header baru tu....lepas nie boleh buat untuk yan satu he heee....

    ReplyDelete
  7. kebahagiaan tersendiri tentunya ketika berjumpa dengan eorang penulis yang ternama..

    ReplyDelete
  8. Mat Som -betul tu cikgu..dah baca separuh dr buku tu..sabda Rasulullah dlm hadis tu..mmg tak di sangkal lagi..masa itu belum lahir lagi al -Fateh..

    ReplyDelete
  9. [PCL]-bagus sgt..kalau minat..

    ReplyDelete
  10. win3-alhamdulillah..yg bestnya beliau turut mendoakan anak kak..gambar tak sempat nak rakam..hp suami yg pegang..masa tu suami tgh sibuk di Telaga biru.

    ReplyDelete
  11. Koleksi buku sirah kakak banyak hasil karya Pak Latip ini Nor. Buku 4 mazhab yg kakak ada pun karya dia. Buku pejuang-pejuang Islam pun karya dia juga. Keluarga kakak suka cara dia menggarap penulisannya.

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)