Pages

Friday, September 9, 2011

Berlegar-legar..

  Buah delima kalau tak silap..
 Timun kecil sebesar cili api aje..lps tu tak besar-besar dah..ranggup dan manis rasanya..
 Buah kundur
    Buah nipah
        Buah labu sayung,pertama kali tengok..
         Buah berri biru,sempat kami merasa,walaupun belum betul-betul masak,kalau masak warnanya biru gelap..
 Suami pusing keliling rumah melihat bermacam-macam jenis tanaman
  Timun yg dah terlalu masak,boleh buat benih dah..
        Inilah rumah jiran ku sewaktu kecil,yg kami adik beradik belajar mengaji Al-Quran,mcm2 kenangan yg ada kat sini,dan sekeliling rumah ni penuh dgn berbagai tanaman,Terlupa pulak nak capture tuannya..ini semua kerja suami ku..orang pergi beraya, diorg sibuk pusing keliling rumah ambik gambar pokok,memang hobi pun..Kami tak masuk pun rumah nenek ni,walaupun berkali-kali di ajak..bukan apa perut dah kenyang sangat,dapat jumpa n berlegar-legar keliling rumah pun dah kira best sangat..Walau apa pun anak-anak aku dapat juga alami suasana kampung mama diorg..,.Semoga nenek tu panjang umur dan dapat jumpa lagi..Sebenarnya masih banyak tanaman yg  suami tak sempat nak ambil,sampaikan pokok tomato ceri di celah-celah batu pun  hidup subur,belum masuk pokok bunga lg..Alahai.

10 comments:

  1. masih terbayang dan cuba membayangkan lagi ke masam manis kehidupan zaman kanak2 di kampung dulu...rumah aruah Hj Nasri ke ni?, kalau betullah dah berpuluh tahun tak kesana...nostalgianya.

    ReplyDelete
  2. imbas2 mmg terbayang..ye rumah arwah Hj Nasri..Pcl masa kecik cinonet ada le pergi..lps tu hilang entah kemana..masa tu agh dukung..hehe malunya,lain kali balik kmpg jenguk2 le,tapak rumah lama kita org..dah jadi kebun pisang pun...

    ReplyDelete
  3. sebelum ni xpernah tgk buah labu sayong tu, ni 1st time hehe

    ReplyDelete
  4. sama la ingatkan labu sayung tanah liat je...rupanya ada buah yg boleh di makan lg..

    ReplyDelete
  5. best duk kmpung kan.... tanah kosong mmg byk.. boleh tanam tanam sayur or buah... huhuu

    kat bandar nak tanam sayur sndiri pun susah... sbb takda ruang tanah yg kosong..

    ybest duk kmpung kan.... tanah kosong mmg byk.. boleh tanam tanam sayur or buah... huhuu

    kat bandar nak tanam sayur sndiri pun susah... sbb takda ruang tanah yg kosong..

    y

    ReplyDelete
  6. Wanz Mejuez-ye best sgt.kat bandar ni banyak batu..hehe


    Salwaismail-sejuk mata memandang,hijau,sawah padi terbentang luas,ikan puyu,ikan keli,pun banyak...

    ReplyDelete
  7. tak pernah tgk labu sayung secara live

    ReplyDelete
  8. byk org tak tahu..tentang kewujudan buah labu sayung ni..org hya tahu pasal labu sayung tanah liat yg ada kat Kuala kangsar tu aje...

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)