Pages

Tuesday, May 22, 2012

Bijak matematik.

Assalamualaikum.

Pagi selepas menghantar Muhammad ke sekolah,sepanjang perjalanan saya terpandang bunga seri pagi yang sangat cantik, segar tumbuh menumpang di pokok lain,indahnya.'Kalaulah aku jadi bunga tu,sudah tentu aku sentiasa bertasbih.'Mulalah saya mengarut,Alhamdulillah sebelum subuh,saya bangun,menjalankan segala perintah Allah,aku puas melakukan ibadah itu.Mudah-mudahan Allah menerima dan redha.Ampunkan aku, Ya Allah kerana meluahkannya di sini.
Saya nak kongsi mengenai cinta, saya tak pandai,nak cerita mengenai politik,takut nanti orang saman saya,cerita dengan suami bolehlah,masa-masa santai, kami banyak berbual mengenai politik dunia.Ada -ada sahaja.Tak habis-habis dengan isu semasa,naik letih,ye lah siapa kita,Saya ini di ibaratkan sebutir pasir yang jauh tertanam di dalam  dasar yang paling dalam.Who's care?

Bergusti dengan abang
 Antara buku yang Muhammad belajar di rumah

Siapa yang suka n tak suka mengira?apa kena mengena pic di atas?Itulah Muhammad kerjanya asyik mengira saja,dia selalu bermain dengan nombor,tambah,tolak bahagi,bila dalam kereta pulak asyik tengok no plat kereta orang.Tak kira dalam bilik air ke,dalam kereta ke,tengah makan ke,sementara nak tidur tu,asyik menyoal kami tentang matematik,bukan setakat kira satu ,seratus,atau seribu,malah trillion."Ma, berapa 10 bilion tambah sejuta bilion,soalan budak lima tahun..Bila dia balik sekolah nanti,buka pintu aje,dia tengah mengira.Ambil papan putih,terus mengira..

Salah satu aktiviti membuat nombor dengan pemainan lego,tak ada pula cara-cara membuat nombor.Idea sendiri lah agaknya.Saya biarkan aje,tapi naik letih menjawab soalan-soalan dia.Kalau kita tanya dia soalan,dia akan cakap satu nombor di otak,satu no lagi di tangan.Kalau soalan yang agak susah,habis kaki tangan kita di kiranya.Harap-harap dia bijak matematik,pernah saya terbaca satu artikal yang mengatakan,kalau bijak dalam matematik maka akan bijaklah semua yang lain.

Senaman yang selalu Muhammad buat,termasuk berlari, melompat  dan bergaduh.Letih tengok..mulalah saya menjerit..
Semua aktiviti yang Muhammad buat boleh merangsang otak. Memandangkan senaman ala-ala gusti membuatkan aliran darah serta oksigen ke otak berjalan lancar.Yang penting jangan buat anak orang di sekolah,sudah..ye.Muhammad gaduh dengan abang dia aje.
Faktanya, seseorang tidak mungkin boleh bergerak jika otaknya tidak aktif. Kalau nak aktif, oksigen diperlukan sekali gus menjadikan kedua-dua aktiviti dan oksigen saling berkait.

p/s moralnya di sini kalau anak gaduh,panjat sana panjat sini,biarkan aje.Bila lebih-lebih tarik aje telinganya.

Wassalam.

7 comments:

  1. Ammar sekrang pun dah pandai kira2.. cuma blm pandai tambah2 tolak2 la.. Setiap hari balik dari taska.. sambil main sambil tu saya ajak dia mengira.. kenal nombor dsbgnya. Alhamdulillah pada usia 2 1/2 tahun dh lancar mengira dr 1 hingga 10, dah kenal nombor sampai no 3 jer.. :)

    ReplyDelete
  2. wah bgs tu! mudah2 an kelak jd pakar matematik

    ReplyDelete
  3. haaa3x... tarik telinga pun kadang2x tak jalan...

    ReplyDelete
  4. QueeN TerataI -ooo ye ke bijak Ammar..


    KhaiRin : anies-mudah-mudahan aminn,matematik islam.


    Kazman / Sue-tak jalan..kat rumah ni..saya panggil nama aje..

    lps tu,dorg kata 'ok ma.'

    ReplyDelete
  5. i love matematik... suka kira2... hehehe

    ReplyDelete
  6. hehe. kiut nye. budak budak mmg takleh duk diam kan. skali marah, sekali diam. ;)

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)