Pages

Sunday, June 19, 2016

DAH BESAQ ANAK RUPANYA



Patutlah tahun ni tak ada mood nak shopping baju raya rupanya banyak buat persiapan budak bawah ni...kalut sungguh heihhh... shopping barang2 azhan sambil tu depa dok pasang lagu lagu raya..seronok sgguh tengok depa beli baju graya..ni sampai la dok kalut buat tempahan..

Semalam dah selesai pun daftar budak bawah ni..asasi setaun kat MMU Cyberjaya.

Seminggu sesi suai kenai pahtu sambut graya...


Dah besaq anak ayah noh..masa kecik,remaja azhan sebiji muka ayah..kalau adik nak tengok muka tua esok lagu mana..tengoklah ayah lagu tulah...πŸ˜…..ayah proud of you tau dikkk...ayah saja tak habak..


Dah besaq anak mak ni,lepaih ni tak daklah orang nak tulung lipat kain,kemaih tilam bantai semua..baring2 kat riba lepaih solat..belajaq elok2 noh..orang taja jangan buat main..
Nilah kwn azhan ingat lagi tak shahriz..dari sekolah men biasa hingga masuk sek asrama (saser )masih bersama hingga masuk U pun tetap sama lagi dibawah tajaan yg sama juga...main futsal sama2,pergi mana2 sama2..kami mak pak pun dah kenai sgt dah..boleh sembang mcm2..

Semoga azhan dan shah berjaya dunia akhirat Amin.

Wednesday, June 15, 2016

SETITIK PELUH


Kami dah tutup tapi ramai yg nak order...order..order lagi sampai kami naik fening.....

Hari2 doa supaya Allah mudahkan segala urusan..duit pun nak guna banyak ,kenalah keluarkan peluh yg banyak kerana sekeping rempeyek adalh peluh knor..walaupun azhan ditaja tapi untuk permulaan semua guna duit..duit...selagi belum dpt kenalah guna duit sendiri dulu....

Tapi nak terima banyak2 takut juga tak sempat siap tak maulah tamak sgt..cukup sekadar mampu tenaga,dpt beribadah dgn amannya.


Ujian itu sabar,rezeki itu syukur

Tuesday, June 7, 2016

SAMBAL IJO IKAN BILIS MELETOP KEBABOM


Tak tau nak taip apa kat sini..
Cumanya nak habak kat sini bulan2 posa ni jgn lupa minit terakhir berbuka tu meh kita kumat kamit berdoa memohon pada Allah,mintalah apa saja,doa nak anak berjaya dunia akhirat,upsr 6A,mudah urusan seharian dn apa2 je...

Nak habak mai...resepi sambai.

Ni le lauk sahuq kami sambai ijo ikan bilis meletop kebabom...makan dgn nasi panaih2...buat banyak2 paih tu simpan dlm ais box...

Bawang putih
Bawang merah
Cili api
Belacan
Ikan bilis
Ayak asam
Garam
Gula
Buh banyak2 lagi sedap tau....bahan2 knor buat ni memang banyak ..

Kisar n tumih lama2 bagi garing hingga naik minyak..ikan bilis di goreng garing2..dah masak betul2 baru letak garam n gula,letak ikan bilis masa nak tutup api dapuq..siap boleh dimakan bila terdesak mangkit lambat waktu sauq..setakat ni Alhamdulillah masih cantik waktunya...
Nak goreng nasi pun boleh,tumih sambai tu,pecahkan teloq ayam,buh sayuq buh nasi dh jadi nasi goreng tak payah lelama kat dapuq tu ye..

Nak buat meehun/mee juga boleh tau....selamat mencuba jimat masa dan tenaga..






Sunday, June 5, 2016

Sayuq kampung

Pilih le nak masak apa petang nanti....
Lauk kampung memang best...uollls.



Sunah paling senang mulakan berbuka dgn kurma...

Thursday, June 2, 2016

PI BAKAQ JARI DULU


Terbuka hati nak tulih kat sini pasai video viral yg dh berkurun2 tu....depa pusing2 balik mai kat kita....pasainya orang buat video yg kononnya beli peyek atau keropok lepaih tu pi bakaq...bila terbakaq dok kata,jgn beli keropok atau peyek yg mak cik2 juai 3 bgkus rm10 tu..depa masukkan plstiklah,lilinlah..macam2 lagi dok mation2 nama tempat lagi...negeri dan sebagainya...buat experiment  sendiri pahtu pi tuduh2 tanpa usul periksa...

Ingat tanpa ada bukti sebarkan itu namanya fitnah,fitnah hukumnya sama jer dgn membunuh..kesian kat makcik2 yg berpeluh2 juai keropok tu...kita dah tutup poroyok nasi depa tau dakkk...
Minyak A1 terbaik dn berkualiti sahaja

Tugas api membakaq,dia bakaq apa saja ..cuba hang pi bakaq jari hang tu,sebelum bakar benda yg boleh makan tu....pi cari chipmore,biskut yg ada dlm rumah tu,pi bakaq,terbakaq ke takk?...

Tak dinafikan ada juga mahkluk2 yg nak cepat kaya,depa pi bubuh plstik bukan saja keropok atau peyek tapi goreng pisang pun..benda ni berlaku dpn mata kawan,dahlah guna minyak dlm plstik,lps tu plstik2 tu sekali masuk dlm kuali....belum lagi tgok video buh lilin berbatang2..ni kejadian kat seberang sanalah...

Kalau nak tau makanan yg kita beli tu samaada ada unsur2 jahat yg memasukan plastik dn sebagainya..bila kita pi bakaq akan keluar lelehan minyak dan ada bauuu yg busuk..kalau tak ada sekadar rentung hitam itu normal makcik2 oiii...jgn memandai2 buat experiment  sendiri,pi sekolah perabih dulu....

Kami memang juai peyek,kami tak emo pun,tapi kami sedihlah dgn melayu ni suka sgt nak menjatuhkan melayu..share video yg tak tahu hujung pangkal..sebarkan..jgn share kalau kita sendiri tak pasti samaada ia benar atau tak..teruk jugalah mak cik2 yg buat video tu kena hentammm...

Last sekali nak bagi tau sebelum nak buat experiment bakaq membakaq tu pi bakaq jari sendiri dulu...πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…kalau tak terbakaq habak mai...

Setakat ini alhamdulillah permintaan rempeyek semakin laris,tak ada masa nak memikir letak bhn2 bodoh tu yo...nak buang sampah pun jenuh cari plastik πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚...kita buek,kita pung make...pahe dok...kita guna bahan2 berkualiti. ..

Cerito kek atas tak ado kono mengono dgn knor,yg kono mengononya rempeyek yo...hihi..

Rempeyek terlajak laris...

Kerja kerna Allah

biar menyelodok ke bawah rumah, asal mendapat telur ayam - biar mengerjakan pekerjaan yang kurang baik martabatnya asalkan mendapat rezeki yang halal. menyelodok (merangkak).

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)