Pages

Monday, August 31, 2015

TERBAIK DARI DAPUR SEGAR DARI KUALI


Assalamualaikum everyone...

#throwback...

Imbas balik tempahan raya 2015 .

perniagaan kecil-kecilan celah ketiak jer..tak mampu nak buat rempeyek tapi ada hati nak makan..mai..mai order..air tangan mak-mak korang juga ni..raya haji is loading...
 kena beli van ni tak adalah sampai sepuluh kali hangkut...



 Asal nak beraya jer rempeyek sekali ikut....











nipis,ranggup dan sedappp antaranya keistimewaannya terbaik dari dapur...segar dari kuali...
TEMPAH ,BAYAR,DAPAT


antara gambar peyek yang sempat diambil oleh anak-anak...masih banyak lagi yang tersirat dan tersurat....

Thursday, August 27, 2015

BATIK CAKE PEANUT BUTTER WITH MELTING CHEESE


Alhamdulillah
Jumaat yang barakah...ayuh lelaki awalin ke masjid..
Dari pagi kemas rumah masak dan sebagainya....menitik nitik peluh...

Hari ni nak kongsi resepi mudah n sungguh terlampau sedappp...weekend ni bolehlah masak-masak, untuk suami lepas habis cabut rumput ke apa ker...


kek batik peanut butter dengan cheese leleh oreo
sama jer dengan kek batik biasa tu...cumanya kali ni tak nak letak butter aku gantikan dengan peanut butter...idea adibahlah ni...boleh pakai idea dia...

yang penting harus ada:
biskut marry atau mariam
milo
peanut butter
susu cair
susu pekat
krim keju

memula buka api perlahan ambil periuk atau apa ker..masukkan susu cair,susu pekat,milo,peanut butter kacau rata...kadar suam jer...lepas tu pecah-pecahkan biskut..masa ni dah boleh tutup api...tak perlu lama-lamaye...gaulkan sampai rata semua...
masukkan adunan tu dalam loyang...tekan2 n sumbat dalm peti ais...

sementara tu pulak...buatlah cheese leleh tu...pukul krim keju,susu cair,susu pekat...perah lemon sikit...
tuangkan ke atas kek batik tadi selang seli dengan oreo..tak payah banyak oreonya..sekadar saja...
masuk dalam peti ais semalaman..

hiaslah ikut idea sendiri..

sukatan ikut uollslah ye...

Tajuk kat atas tu mengada-ngada sebenarnya....


Wednesday, August 26, 2015

Tuesday, August 25, 2015

GREEN VELVET CAKE


Udah tengah hari apa khabar yupp, bini-bini yupp semua...hari ni aku nak tunjuk kek lagi..yelah semalam kek belum berbaju lagi...udah selamat sampai kat pelangan pun...Baking more...baking more....

Ini untuk taukeh kek, tak dapat rasa kek secret recipe rasa KEK sendiri ala-ala pun jadilah...
nampak tak? moist,light,flufy..nyummmm memang enak..
puji diri sendirilah....





Ni saja dimain effectnya supaya lebih nampak hijau macam lumut...


Jangan cemburu dengan orang yang dunianya lebih dari kita.Patutnya cemburu dengan orang yang lebih akhiratnya dari kita....




Monday, August 24, 2015

TEMPAHAN TAK BERMUSIM

Selasa yang barakah..
Assalamualaikum everyone..!

yang nak order kek tu ber wasapp2lah ye...gitu juga nak tempah rempeyek untuk raya haji dah pun buka...
hari ni bz sikit siapkan tempahan kek rempeyek,kek rempeyek....alhamdulillah syukur..bisnes kat rumah memang tak ada musim...jangan malas sudah...


 green velvet cake masih panas 
  blueberry cake


cara paling berkesan melakukan perniagaan
strategi utama-solat di awal waktu
marketing plan- solat dhuha sebagi amalan harian
investment-sedekah sebagai pembuka rezeki
bisnes plan menjaga dan mementingkan aurat

Sunday, August 23, 2015

"BILA ASYIK MEMIKIR DUNIA"


Assalamualaikum everyone..

Jangan pernah putus asa untuk mendidik anak-anak menjadi soleh dan solehah...ramai ibu bapa yang merunggut pasal anak-anak degil,tak dengar cakap,malas nak solat,malas..malas...malas..

kalau anak-anak jadi macam tu tak ada salah sapa-sapa pun ianya salah mak bapak tu sendiri...
kita yang wajib dulu mencari lmu untuk didik anak-anak...
semua mak bapak nak anak jadi soleh dan solehah tapi mak bapak macam mana pulak..??aku pun masih belajar lagi ni..kadang anak-anak yang ajar...boleh gitu..

ingat!! anak-anak itu adalah amanah.

mak-mak ni suka sangat merungut,membebel,anak baru buka pintu dah marah-marah..
tu sebab diorang dah kebal dengan bebelan mak-mak ni..masuk telinga kanan keluar telinga kiri...dah biasa,tak rasa apa-apa...pun.

"sebut jer pasal solat anak-anak buat derk jer..sambil pegang hp mana tak bengang...macam mencurah air atas daun keladi...hai geramlah,sakit hati,rasa macam nak tampar-tampar jer"..
belum lagi cikgu sekolah talifon,..pergi sekolah,tapi tak masuk sekolah,hai malulah...balik sekolah tiba-tiba jer rambut sengget sana sengget sini..tanya kenapa..cikgu gunting..sebab rambut panjang,fesyen entah apa-apa...peninglah...

sebenarnya semua tu salah didikan...anak-anak ikut kita sebagai mak bapak dia...
kalau mak bapak jenis solat kejap buat,kejap tak buat..bila sibuk kerja,tak solat,bila kenyang pula saja buat-buat lambat solat..nak masuk asar baru terheggeh nak solat zohor...kadang pergi rumah orang mak-mak sibuk bersembang sampai tak solat,pergi berjalan bercuti tak solat,masa drive tak reti nak singgah solat...tak ada disiplin langsung main langgar semua..



muhasabah diri kita balik...kita ni bagaimana..?
nak anak-anak cantik luar dalam kita kena cantikkan diri luar dan dalam juga...mula dari dalam perut lagi ye...buanglah sifat malas nak solat tu berdoalah,merayulah,minta ampun pada Sang Pencipta selagi nyawa masih ada..
hidup kita ni sementara saja janganlah asyik fikir nak seronok,fikir nak tambah harta,fikir nak beli itu dan ini...
jomlah kita cari ilmu berkawan dengan orang yang ada ilmu mintalh nasihat dan sbginya..jangan sombong,jangan ego nak belajar agama...bila cakap pasal agama semua tau..tapi hampeh buat tak juga...tak buat urusan kamu dengan Allah tapi janganlah berlagak sombong...banyak dah Allah bagi kat kita ni,bila lagi kita nak memberi..jangan pandai nak ambil saja...

kita ni HAMBA sahaja,yang keluar dari tempat yang kotor...

Kalau nak anak-anak "MENJADI"tunjuk  akhlak peribadi yang baik..bukan saja dengan manusia tapi dengan Allah swt.

"Masa tetap bergerak walau kau hancurkan semua jam yang ada di dalam dunia."



Thursday, August 20, 2015

SUP BODOH MEE HOON BODOH

Pernah dengar tak sup bodoh atau mee hon bodoh..kesian kat makanan tu semua, tak pasal-pasal di gelar bodoh...ke, orang yang makan tu bodoh sebenarnya...
aku pertama kali dengar dari mulut anak buah...masa aku jamu nasi ayam ,biasakan nasi ayam mestilah ada sup...sup aku ni mudah jer...air rebusan ayam tu aku perasakan n bubuh bawang goreng  n daun sup...kosong...hanya sup tak ada ayam,cuma stok ayam...
"tengok ibu, agh masak sup BODOH-BODOH pun sedap...
"ha sup bodoh"..sambil gelak.."
"kesian sup"

Fakta tentang mee hoon bodoh:
tak ada sayur
tak ada ayam,udang atau daging
kering
bau hangit
tawar
keras
bila makan rasa tercekik...
kalau kat restoran makan sekali lepas tu comfrm tak datang-datang dah..
mee hoon ni tak bodoh sangat alhamdulillah

Itu sup...ini mee hoon pulak...biasa akan jumpa kat mana?...mestilah kat sekolah hingga universiti...
kat sekolah lagi teruk mak cik kantin masak...tak percaya pergilah beli meehoon kat kantin sekolah anak-anak,kosong jer..kan..kalau kosong,basah ada rasa oklah  ini tak,tawar n kering,.kesian anak-anak...mentang-mentanglah diorang budak-budak lagi...

ingat kat sekolah jer ke...kat IPT pun sama...tambah kalau ada event-event untuk pelajar..rezeki dapat makan sedap seronok sangatlah diorang..tup-tup dapat meehoon bodoh...tiba-tiba selera terbantut..sebab lapar makan jugalah..adibah dengan kawan-kawan dia siap tabur rempeyek lagi untuk bagi sedap....adibah tak tau sebenarnya apa tu mee hon bodoh,yang dia tahu mee hoon jer...sekarang dia dah tahu...
ILMU BARU...


kehidupan manusia berputar pada tiga perkara Syukur, Sabar, dan Istighfar. Seseorang takkan lepas dari salah satu dari tiga keadaan....

#syukurMalaysiamasihaman


Wednesday, August 19, 2015

BERAS DAH HABIS

Petang-petang baru nak ke udara...
Pagi bz mengalahkan PM jer....

tiba-tiba jer malam tadi adibah mengigil sejuk...nak demam rupanya...dah tau nak demam dari malam tak reti pulak nak makan ubat....semua nak harap orang suruh makan ubat..makan ubat...
dah cancel nak pergi kem kat kedah nun sana tu...

Nak masak baru ingat beras tak ada....terbantut semua..elok juga tu..
korek..koreklah saki-baki beras sampai ada bunyi krukk..krakkkk..sedihnya...terus teringat orang susah yang melarat...

"kita mesti perjuangankan nasib rakyat dari akar umbi"

"kau rasa ada"???

bubur lambuk daun pegaga dari beras setoitt tu

mesti balik iman soffea dari sekolah nanti dia kata..."masa iman demam mama tak buat bubur pun untuk iman,banyak kali iman minta,kakak mama buat jerr"!...muka mesti masam..

jawaban aku nanti.."taklah, mama buat bubur ni bukan untuk kakak,tapi beras dah habis,cukup untuk buat bubur jer...(sebenarnya beras memang dah nak habis pun,tak tipu tau)..
hihi ada sapa-sapa nak derma kat aku ker?? nak minta kat !!!!...tu mau ker dia bagi....


#SyukurMalaysiamasihaman



BISING MACAM LALAT


As salam rabu yang barakah..

sebelum membebel mai kita makan dulu...pais ikan tenggiri bersama pucuk ubi daun kunyit...

aku happy dengan kerja aku,keluarga aku,adik beradik aku,yang mana ada sakit hati,benci,tak suka,menyampah..lantak koranglah...
aku senyap senyap ni dah kira ok dah ni....aku senyap tak semestinya aku salah...cumanya aku tak nak jadi bodoh sombong macam korang..
bak kata suami bersangka baik...'YE"

korang nak bising macam lalat hurung taik suka hati koranglah..
postlah apa-apa pun, tak puas hati korang tu kat mana mana pun, ada aku kisah...malah aku happy lagi sebabnya aku jadi perhatian,maknanya aku ada sesuatu yang korang tak ada,...

kalau korang tu baik, minta ajelah MAAF..yelah post pun Islamik..kan..
orang yang post ayat-ayat ustaz ni..kan ke warak alim sebagainya....tak nak masuk syurga ke....?

kalau korang baik sangat mai datang rumah minta maaf,kalau takut datang rumah..by phone pun ok...teringin aku nak maafkan korang..rasanya aku dah maafkan korang sampai sekarang pun aku masih maafkan korang...sikit pun aku tak marah apa yang korang ucap sampailah taip....
mai..mai datang rumah..aku akan jamu korang kek yang paling sedap...Allah tahu keikhlasan aku... memang aku bersungguh mengajak..apa yang tak puas hati tu tolonglah luahkan...

kalau korang terbaca blog ni...mai datang rumah....untuk pengetahuan korang aku dah maafkan korang...cuma ada sorang yang tak akan maafkan korang dia tak boleh lupa apa yang korang dah buat kat dia....itu jer aku nak cakap....

pesanan akhir turunkan EGO tu...


Yang suka marah-marah, iri, dengki, stress dan banyak masalah lainnya yang mengganggu perasaan hati, cuba zikrullah dan baca Al-Quran.

"Ketahuilah, hanya dengan mengingat Allah (zikrullah) hati menjadi tenang".Q-S Ar-Ra'd ayat 28.


Kalau korang masih sakit juga pergi jumpa doktor pakar sakit jiwa..


Monday, August 17, 2015

THE PRETTIEST CAKE


If you can't find a way,
create one!
Rainbow fruit cake


The prettiest cake I've ever made..!!
nak feeling ferasaannn....


Tempahan lasagna coklat dari kawan-kawan Iman soffea..kecik-kecik dah pandai berniaga,kawan-kawan pula kecik-kecik dah pandai tempah-tempah,ni pengaruh mak-maklah ni...Ini entah kali keberapa tempahan kawan-kawan iman..banyak kali juga tolak,..sebab aku sibuk dengan tempahan lain..maklum iman soffea ni kawan tu adalah kawannnlah sangat...
balik jer dari sekolah semalam,terus dia kata,"mama boleh ambil tempahan lagi tak..."NO"mama bzzz.."

'Jangan menyembah Allah agar Dia memberikan sesuatu,namun sembahlah agar Dia redha.Jika kamu mendapatkan keredhaanNya,nescaya kamu akan terkejut dengan segala pemberiaannya..!"



Thursday, August 13, 2015

DUIT OH DUIT


Tujuan hidup bukan duit semata...
Kalau kita faham tujuan apa kita hidup...lapang rasa dada walau kais pagi makan pagi,kais petang makan petang...
Tipu jugalah kalau kata duit tu tak penting....
tapi janganlah jadikan duit tu perkara utama...sembang pagi petang duit..duit...duit..


Itu bab haiwan..macam tu jugak dengan mangkok tandas..ia tetap telan sisa kita dan buang ke kolam kumbahan tanpa mengeluh..tapi ia tahu..macamana pun ia dibenci..dipandang jijik..manusia tetap perlukannya..hehee..maaf..jangan loya pulak ye....


Wednesday, August 12, 2015

JULY BIRTHDAY


cerita malam sabtu lepas...tak habis lagi kome beraya ye...kl biasalah jalan raya jam sana sini..hebat orang kita ye...jalan memalam pun jam juga...sabar ajelah...
minggu ni ada lagi ker yang nak buat jamuan itu ini...mestilah ada kan...tak salah jamu orang makan,janji tak ada pembaziran ukhuwah terjalin erat..

kumpul ramai-ramai kat rumah adik untuk jamah sambil potong kek yang aku bawa...maklum yang lahir Julai ramai sangat...sambil menjamu selera yang adik beradik bawa dan juga air tangan tuan rumah....
macaroni bakar air tangan sendiri laku juga habis alhamdulillah...
kek untuk semua Julai birthday

  gigih memasak pagi ahad


dan pada ahadnya jumpa anak bujang ni masak segala rendang,nasi impit dan donut maklum sempat beraya sekejap saja dah kena balik asrama..
bawa untuk kawan-kawan dorm juga...
sekarang azhan bz dengan trial exam In shaa Allah dik..
mama dan ayah doa yang baik-baik untuk adik



Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)