Pages

Monday, January 14, 2013

Darat dan laut

Bila  masak ayam hanya makan ayam tak boleh campur dengan makanan laut.memandangkan anak-anak tak suka dish yang bawah tu so saya masakan ayam untuk anak-anak. makanan darat tidak boleh di campur dengan makanan laut.jadinya anak-anak hanya di benarkan makan ayam dan saya hanya makan ikan bilis.sama ada perkara ini benar atau tak, memang suami tak galakan makan campur-campur ni.

Kaedah fiqh menyebut : Asal sesuatu itu harus, melainkan didatangkan dalil yang mengharamkannya.

Umat Islam dibenarkan makan dari makanan halal dan baik. Firman Allah :-

"Wahai Rasul-rasul, makanlah dari benda-benda yang baik lagi halal dan kerjakanlah amal-amal soleh; sesungguhnya Aku Maha Mengetahui akan apa yang kamu kerjakan. " [Surah al-Mu'minun : 51].



20 comments:

  1. Sedapnya hidangan itu. Makan pula dengan nasi yang baru dimasak... alahai... :)

    ReplyDelete
  2. bestnyer...
    jom sertai blog sya juga


    http://yatdhamid.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. memang nampak sedap sangat....kak nor belum rasa lagi nie....

    ReplyDelete
  4. PM tak makan petai...huhu wife pula hantu petai...hehe

    ReplyDelete
  5. bestnya. tp suka makan petai yg tak di masak. satu papan sekali makan

    ReplyDelete
  6. uikk... sedapnya... nasib baik baru lepas makan tghari...

    ReplyDelete
  7. Nor punya bilis bukan sebarang ikan bilis memanglah sedap. Tapi anak-anak memanglah tak nak kan..

    ReplyDelete
  8. Papa Mifz-mmg mcm tulah selalunya..salah seorang mesti ada yg tak mkn..samalah dgn suami kak..kak masak bila ada tetamu nak dtg yg semmgnya hantu petai..barulah best makannya..sbb ada gang..

    ReplyDelete
  9. kalau macam tu, masakan ayam dan daging tak boleh letak bilis la ye?

    ReplyDelete
  10. ade betulnye takleh cmpur tu. sbb skrg ni byk sgt penyakit.

    ReplyDelete
  11. rini L masak ikan keli masak sambai.. hehe first time try.. sedap jgk.. haha tapi cara bujang je lah.. jimat seket.

    ReplyDelete
  12. Sedapnya, lebih2 lagi sambal petai tu.

    ReplyDelete
  13. perrghhhhhhhhhhhh terus laporrrrrrrrrr

    ReplyDelete
  14. makan dari darat dan laut pada intinya untuk bisa lebih dalam beramal soleh ya Knor

    ReplyDelete
  15. katanya mmg antara ajaran rasulullah jugak,,wallahuaalam

    ReplyDelete
  16. Betul tu kak. Tapi tu lah...kekadang terlepas. Masak juga makanan darat & laut.

    Lapat perut saya tgk lauk pauk tu.

    ReplyDelete
  17. yg pentingnyer dua2 dis tu mmg sedap knor hehehe

    ReplyDelete
  18. camtu ke kak, makanan laut tak blh campur makan dgn makanan darat..tp petai tu saya tak boleh makan kak, kalo makan saya jadi pening..

    ReplyDelete
  19. KHAIRUL AMRAN-kak dah biasa mkn laut lautlah..darat daratlah..org lain tak tahu pulak..

    ReplyDelete
  20. kasih Salina -petai tu banyak angin..boleh kembung perut lps tu sakit perut..itulah kebaikan petai sebenarnya..dia boleh melawaskan..dan mudah utk melabur..

    ReplyDelete

Terima kasih banyak-banyak kesudian anda datang ke sini,saya amat menghargainya.

Labels

rezeki (8) sakit (5) hadiah (4) solat (4) ilmu (3) kek (3) muhasabah (3) segmen.. (3) .... (2) Malaikat (2) Neraka (2) aktiviti (2) hati.. (2) lelaki (2) makan (2) sumber dr buku 150 wasiat Rasulullah utk wanita (2) sumber.. (2) ............ (1) AKU... (1) Adab... (1) Alien (1) Azab (1) Azan (1) Begini (1) Celaru........ (1) Iblis . (1) Jangan-jangan (1) Kerana Allah. (1) MAMA (1) PROTON PREVE (1) SEGMEN (1) Speech (1) Tasbih.. (1) Yang terpuji.. (1) ajal (1) al-Quran (1) al-kisah (1) amal (1) anak (1) anakku (1) animation (1) approval.. (1) asal (1) aurat.. (1) bau (1) berkumpul dua thn sekali (1) berniaga. (1) berniaga.. (1) bila malam (1) binatang.. (1) bumi (1) bunga. (1) busuk.. (1) cahaya malam.. (1) cake (1) culture shock.. (1) cup cake (1) dakwah.. (1) dish (1) do (1) doktor (1) dosa (1) dr buku..-- (1) dunia sementara.. (1) dunia yg fana.. (1) exam..anak-anak. (1) familyku (1) fitnah dunia (1) gua (1) hasil.. (1) hati (1) hati... (1) hidup.. (1) human (1) ilmu. (1) indahnya (1) indahnya kampung (1) insaf (1) insaf. (1) islam (1) jangan jadi kelab rakan syaitan (1) jangan main2 ye.. (1) jawab soalan (1) jemari.. (1) juadah (1) kari murunggai (1) kenduri kampung (1) kerenah anak-anak (1) lagi2 sakit..nak buat macam mana..dah tu...? (1) lukisan suami (1) manusia.. (1) masa (1) masak utk mereka yg sakit (1) mata (1) matang.. (1) matematik (1) mati. (1) maut (1) mempelam (1) menangis takut kpd Allah SWT. (1) menu sIhat..?? (1) merepek (1) mertua (1) miskin (1) muhammad (1) mumia (1) nasi beriani (1) neraka. (1) nikmat..pada buah (1) non.muslim (1) pasti.. (1) pcl n family.. (1) penyakit hati.. (1) penyakit... (1) pergi tak kembali.. (1) perihal anakku (1) perjalanan kamu wahai anak2 masih jauh (1) perumpamaan (1) pilih lauk mentah (1) polka... (1) positif (1) resepi keli (1) resepi koci labu (1) resepi tako (1) resepi tiramisu azhan.. (1) rezeki.. (1) riya (1) roh.. (1) sabar ye... (1) saja-saja (1) saja-saja. (1) santai sabtu...ahad.. (1) sedekah (1) sedikit angin (1) sehat. (1) sejarah bola sepak (1) selalu minta pada Allah dpt khusuk dlm shalat.. (1) semua kerana Allah (1) senaman. (1) solat jumaat. (1) sumber dr buku.. (1) sunny (1) syurga. (1) tegas (1) tempahan.teman. (1) tetamu/abang (1) tidur siang hari (1) timbangan (1) tip (1) tiru.. (1) ulama (1) untung nasib.. (1) yang terpuji (1)